Kemping otwarty cały rok. Sezon w 2023 roku otwieramy 01.05., a kończymy 30.09. 609 485 199

Surfcamp Gardno - Spływy kajakowe

Spływ kajakowy Łupawą

Łupawa jest rzeką idealną dla ludzi, którzy chwile spokoju zostawiają na wieczorne ogniska, a w dzień nie boją się wywrotki, kamienistych bystrzy i zwalonych drzew w nurcie. Łupawa to „dzika” rzeka przypominająca na wielu odcinkach górski potok z której do gór daleko, lecz kamienie wyścielające koryto rzeki z gór pochodzą, Skandynawskich, przywleczone i wtopione z „cielska” lądolodu.

Lokalizacja i parametry

Łupawa na całej długości płynie w granicach woj.pomorskiego. Źródłowy ciek - Obrówka wypływa z jez. Gogolinko, przepływa przez jez. Obrowo i kończy bieg w południowej części rynny jez.Jasień. Łupawa wypływa z północnej części Jasienia w miejscowości Zawiaty. Rzece w górnym biegu towarzyszą pofałdowane tereny moreny czołowej pojezierza bytowskiego w środkowym dolina rozcina wysoczyznę damnicką by w dolnym przez wybrzeże słowińskie przeprowadzić swe wody jeziorem Gardno. Łupawa kończy bieg w nadmorskiej miejscowości Rowy.

Długość rzeki Łupawy 87,50 km
Średni przepływ 8,00 m3/s Smołdzino
5,00 m3/s Łupawa

W kajaku i namiocie

Na temat Łupawy krążą różne opowieści. Połamane kajaki , sponiewierani kajakarze nie myślący o dokończeniu spływu tylko o jak najszybszym opuszczeniu rzeki. Jak zwykle ocena trudności szlaku i umiejętności kajakarzy jest bardzo subiektywna. Dla jednych brak umiejętności kajakarskich nie jest żadną przeszkodą, wystarczy zwykłe obycie z wodą i odrobiną wyobraźni w ocenie sytuacji na spływie , a wprawy przybywa z każdym kilometrem. Dla innych wielokrotne spływy odbyte przysłowiową " Krutynią " nie dadzą nic w zetknięciu z Łupawą. Nasza dzika rzeka jest pełna wyzwań, długich i wartkich, głównie kamienistych bystrzy, przełomów i trudnych do pokonania zwałek. Jeżeli zdecydujecie się na nią, zapewni Wam mocne przeżycia. Szlak zaskakuje mnogością alternatywnych dróg, dzięki pojawiającym się wysepkom, brzegi zaś porasta stara puszcza nadając krajobrazowi magiczny wygląd. Taki charakter ma pomiędzy Flisowem a kanałem przed elektrownią w Żelkowie. Odcinki górny i dolny to zupełnie inna rzeka, nadająca się na rodzinne pikniki kajakarskie.

Najlepszym sprzętem do poznania szlaku Łupawy będzie jedynka z fartuchem, dwójkami też dacie radę ale będzie to zadanie trudniejsze ze względu na dosyć częste przenoski, zwałki i miejscowe braki wody podczas suchego lata.

Łupawa ze względu na występujące trudności nie jest rzeką na której odbywają się spływy masowe co daje w konsekwencji słabo rozwiniętą infrastrukturę turystyczną. Szlak jest idealny na traperskie wyprawy w parę kajaków, obfitujący w urokliwe miejsca na postawienie paru namiotów. Z zaopatrzeniem nie ma kłopotów, sklepy niedaleko rzeki znajdują się w Łupawie, Damnie, Smołdzinie i nieco dalej w Żelkowie.

Osobom, które noce wolą spędzić w bardziej komfortowych warunkach polecamy noclegi nad samą rzeką w miejscowościach; Łupawa, Poganice, Damno z opcją dowozu bagaży.

Pola namiotowe nad rzeką

93,35 rz. Obrówka , płytko ale da się przepłynąć nawet dwójką z bagażem
93,03 początek południowego Jasienia
89,85 most i przewężenie rozdzielające jez. Jasień na Północny i południowy
85,28 Zawiaty, wypływ Łupawy z Jasienia, niskie kładki , można się przecisnąć pod nimi
84,20 tunel pod drogą Słupsk – Kartuzy, szeroko
78,29 ruiny wiaduktu
77,95 zastawka przed stawami rybackimi, przenoska prawą stroną – 20 m
77,55 ujście Bukowiny z prawej
75,68 Łupawa wpływa w zwarty las, pojawiają się bystrza, dno rzeki pokryte głazami wystającymi nad wodę, rzeka płynie wąwozem ze zboczami dochodzącymi do 40 m
73,50 drewniany mostek, przy nim dobre miejsce na nocleg po wejściu na skarpę ( do pokonania 20 m przewyższenia ), z lewej Czarna Dąbrówka 1,5 km , sklepy
70,80 odejście z lewej kanału, płyniemy w prawo rzeką, do pokonania spławialny próg betonowo-Kamienny, przy poziomie wody poniżej 50 cm na wodowskazie w m. Łupawa mogą wystąpić płycizny zmuszające do holowania kajaka
68,60 Podkomorzyce, most drogowy, wypływ wody ze stawów, przed nami najtrudniejszy (4 km) odcinek rzeki; dużo zwałek, bystrza ze sporymi falami, dalej słabszy nurt
67,97 kanał z prawej , płyniemy rzeką
59,15 elektrownia Łupawa, przenoska z lewej , z prawej młyn; jedzenie, noclegi
58,77 Łupawa, most drogowy, przed mostem z lewej i prawej możliwość rozbicia namiotu, środek wioski, bywa głośno, lepiej spłynąć i po wpłynięciu w las poszukać noclegu z prawej, sklep z lewej
58,08 kanał z lewej (2,6 km) płyniemy nim tylko przy ekstremalnie suchym lecie
55,28 zrzut wody ze stawów z lewej
53,63 Poganice, elektrownia, przenoska z lewej, z prawej restauracja i hotelik
53,58 stary most drogowy za nim nowy na DK 6
48,20 Strzyżyno, drewniana kładka, z prawej plac z wiatami
44,38 Łebień, most drogowy, za nim elektrownia, kajaki wyciągamy z prawej przed mostem i wodujemy za elektrownią z prawej (50m), przed wiaduktem na lewym brzegu pole namiotowe ( prysznic , toalety )
44,21 wiadukt, za nim betonowy próg , spływamy środkiem w miejscu załamania przebiegu, przed wiaduktem z lewej pole biwakowe
41,00 most poniżej stawów hodowlanych z prawej
39,50 ujście Charstnicy z lewej
37,30 Damno Młyn (noclegi, wyżywienie) z lewej, przed młynem pozostałości po spiętrzeniu z silnym bystrzem, do spłynięcia
35,18 Damno, most drogowy, z lewej sklep (450 m)
27,68 elektrownia Drzeżewo, przenoska z prawej 50 m
26,85 Drzeżewo, most drogowy
23,70 zniszczony jaz, spływamy
22,70 kanał z prawej, formalny zakaz pływania, kajaki należy przewieżć przy pomocy wózków kajkowych prawą stroną
21,40 Zgojewo, most drogowy
19,84 elektrownia Żelkowo, wodowanie poniżej z prawej strony
19,40 wiadukt
19,00 most drogowy, tuż za nim wysoki jaz ( 1,2 m ), najbezpieczniej wyciągnąć kajaki przed Mostem z prawej, wodujemy tuż 15 m za betonowym umocnieniem zastawki z prawej, drewniana kładka
18,22 jaz (0,4m), spławialny, wiosła wzdłuż kajaka, ewentualna przenoska z lewej
16,40 jaz (0,4m), spławialny, wiosła wzdłuż kajaka, ewentualna przenoska z lewej
12,13 most Stojcino
7,86 z lewej możliwe podejście na Rowokół ( w linii prostej 400 m )
6,76 elektrownia Smołdzino, zawieszona nad rzeką lina ostrzegawcza z bojami, zakaz dopływania do elektrowni, dobijamy do prawego brzegu, ustawione tabliczki informacyjne. Wychodzimy na brzeg i przeciągamy kajaki w stronę elektrowni, po trzydziestu metrach wąska furtka, przechodzimy z kajakami przez park w stronę wyjścia na lewo około 100 metrów, idziemy chodnikiem mijając z lewej budynek elektrowni, tuż za ogrodzeniem skręcamy w lewo i dalej po trawie przeciągamy kajaki do rzeki, przed mostem drogowym, całkowita długość przejścia 300 metrów.
6,64 most, Smołdzino
6,43 kładka metalowa, płyniemy pod środkowym przęsłem
4,86 Człuchy, jaz (0,6m), niebezpieczny z silnym odwojem, przenoska z lewej 100 m
4,76 bystrze po zaniszczonym jazie, płyniemy środkiem
3,00 betonowy most, przy sztormowym wietrze miejsce odbioru kajaków, przed mostem po prawej
2,00 ujście Łupawy do Gardna
0,00 Meta plaża Surfcamp - Gardno

Warto zobaczyć

• Rynnowe jezioro Jasień
  • Rowokół - z wieży widokowej na szczycie , ok 140 m n.p.m. , widoczne ; wydmy,jeziora, Bałtyk , meandrująca Łupawa
  • Słowiński Park Narodowy
  • Pałace w Damnie i Łupawie
  • Kościoły w Smołdzinie i Łupawie
  • Elektrownie wodne ; Łupawa , Poganice , Łebień , Drzeżewo , Smołdzino i jedna z najstarszych w Żelkowie - 1906 r.
  • Ceglany młyn z XIX w ze skansenem wiejskich powozów w Poganicach

• Oskowo (rz. Bukowina) - Łupawa: 26,00 km
  • Łupawa - Drzeżewo: 31,00 km
  • Drzeżewo (elektrownia) - Surfcamp: 27,70 km

Transport kajaków (max 12 szt.)

• Surfcamp - Obrowo (pd. brzeg jez. Jasień): 76 km
  • Surfcamp - Jasień (przesmyk w środkowej części jez. Jasień): 73 km
  • Surfcamp - Zawiaty (wypływ rzeki z jez. Jasień): 68 km
  • Surfcamp - Kozin: 69 km
  • Surfcamp - Kamienica Królewska (rz. Bukowina): 92 km
  • Surfcamp - Siemirowice (rz. Bukowina): 79 km

Praktyczne porady

Wybierając się na Łupawę możecie zerknąć na automatyczny wodowskaz w miejscowości Łupawa. Jeżeli wskazuje poniżej 50 cm mogą występować trudności w dwóch miejscach. Pierwsze z nich 6,7 km poniżej Kozina odchodzi z lewej kanał zasilający stawy rybackie w który nie wpływamy. Miejscowe problemy z płynięciem przy niskim stanie wody w rzece mogą nam towarzyszyć przez 2,2 km do mostu we Flisowie gdzie woda ze stawów znów zasili Łupawę.Drugie miejsce występuje 700 m poniżej mostu drogowego w miejscowości Łupawa , z lewej strony odchodzi kolejny kanał prowadzący wody do stawów rybackich. Przy niskim stanie wody możemy wpłynąć w kanał , który po 4 km doprowadzi nas w okolice elektrowni Poganice . Pozostanie jedynie przeniesienie kilkadziesiąt metrów kajaki na rozlewisko przed elektrownią. Jezioro Gardno leży na terenie Słowińskiego Parku Narodowego, akwen udostępniony do uprawiania sportów wodnych obejmuje południowo-wschodnią część jeziora.Tak więc zgodnie z obowiązującymi przepisami można legalnie dopłynąć jedynie do naszej bazy. Nie ma możliwości przepłynięcia kajakami do Rowów, takie jest stanowisko osób zarządzających Słowińskim Parkiem Narodowym (informacja marzec 2013 r.)

Wypływając na jezioro Gardno zwróćmy uwagę na zafalowanie. Jeżeli wieje powyżej 4°B (najlepiej to ocenić po szybkości pływających w okolicach naszej bazy deskach windsurfingowych, jeżeli wieje czwórka, pływają w ślizgu) nie płyńcie (dwuosobowymi kajakami) w kierunku naszej bazy tj. południowego brzegu jeziora. Po wypłynięciu na jezioro kierujemy się 15 stopni na lewo od wieży kościoła w stronę widocznej, dwudziestometrowej przecinki wśród trzcinowisk (możliwy dojazd samochodem nad samo jezioro). Odbierzemy stamtąd kajaki. Gdy traficie na sztormowy wiatr, najlepiej zakończyć spływ przy betonowym moście, stanowiący granicę SPN-u, a oddalonym 1,5 km od miejsca w którym Łupawa wpływa do Gardna. Jeżeli nie potraficie ocenić precyzyjnie kierunku i siły wiatru najlepszym rozwiązaniem jest telefon do nas (609 485 199), to wam pozwoli uniknąć przykrych niespodzianek po dopłynięciu do jeziora. Idealnym rozwiązaniem jest wiatr północno-wschodni (dosyć często wiejący w sezonie letnim) wówczas płyniemy w kierunku bazy z wiatrem w plecy. Natomiast osoby spływające Łupawą kajakami jednoosobowymi i mające wprawę bez problemu dotrą do nas w każdych warunkach wietrznych.

Masz pytania?Skontaktuj się z nami

SURFCAMP-GARDNO
Janusz Geszczyński

76-213 Gardna Wielka
Surfcamp - Gardno (Płyta Retowska)